Co obejmuje rachunkowość?

Co obejmuje rachunkowość?

Co obejmuje rachunkowość?

Rachunkowość jest sformalizowanym systemem zapisu i prezentacji danych ekonomiczno-finansowych. To niezbędny dział w firmie, rejestrujący zdarzenia. Dzięki temu jasne jest, na co idą wydatki i co się opłaca, a co nie. Chcesz wiedzieć, co obejmuje rachunkowość? Jakie są jej funkcje? Przeczytaj artykuł! Sprawdź, jakie przykładowe elementy podlegają spisowi.

Co to jest rachunkowość?

Rachunkowość służy zbieraniu informacji o zdarzeniach w firmie. Pokazuje stan majątkowy przedsiębiorstwa. W tym celu sięga się po uznane metody, środki techniczne. Unaocznia się wszelkie zachodzące zmiany działalności gospodarczej. Obowiązują określone standardy prowadzenia ewidencji. Prowadzi się pomiary, dokumentuje wszelkie operacje oraz opracowuje i analizuje sprawozdanie finansowe. Przykładowe zdarzenia, które się odnotowuje to:

  • sprzedaż,
  • zakupy,
  • reklama,
  • remont,
  • wynagrodzenia dla pracowników,
  • podatki,
  • wyniki produkcji.

Co wchodzi w skład rachunkowości?

Elementami rachunkowości są:

  • księgowość,
  • rachunek kosztów,
  • sprawozdawczość majątkowa.

Czym jest księgowość?

Głównym składnikiem rachunkowości jest księgowość. Sprowadza się ona do rejestrowania zdarzeń gospodarczych w przedsiębiorstwie. Dostarcza informacji na temat zmian statusu finansowego podmiotu gospodarczego i jego zobowiązaniach. W jej ramach przestawia się wszystkie koszty i przychody firmy.

Z czym wiąże się rachunek kosztów?

Rachunek kosztów służy skrupulatnemu badaniu kosztów biznesu. Specjaliści z tej dziedziny odpowiedzialni są za obliczanie, analizowanie i przewidywanie kosztów. Ponadto tworzą plany budżetowe. Celem jest zapewnienie współmierności kosztów i przychodów.

O co chodzi w sprawozdawczości finansowej?

To ostatni etap rachunkowości, w którym dostarcza się informacji na temat sytuacji gospodarczej firmy. W sprawozdaniu zawiera się takie szczegóły, jak:

  • bilans — w jakiej kondycji jest aktualnie firma,
  • rachunek zysków oraz strat,
  • zmiany, które zaszły w funduszu (kapitale),
  • pomiar finansów, wyjaśniający zwiększenie lub zmniejszenie środków pieniężnych,
  • informacje dodatkowe i objaśnienia.

Chcesz skorzystać z usług rachunkowych? Użyj wyszukiwarki na multiinwestowanie.pl.

Jakie informacje zawiera ustawa o rachunkowości?

Podstawy prawne dotyczące rachunkowości są zawarte w ustawie z dnia 29 września 1994 roku. Opisane są w niej szczegółowe wytyczne na temat prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz tworzenia i prezentowania sprawozdań. Ogólnie nazywa się je polityką rachunkowości. Zasady mają różny charakter: uniwersalny, nadrzędny i podrzędny. Uniwersalne reguły obowiązują na całym świecie, bez względu na ustrój polityczny. Pozostałe z kolei regulują przepisy danego kraju lub porozumienie międzynarodowe. Ustawa o rachunkowości odnosi się do:

  • spółek handlowych,
  • osób fizycznych, spółek cywilnych i jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, z zastrzeżeniem co do wysokości przychodów za ubiegły rok,
  • jednostek organizacyjnych,
  • gmin, powiatów i województw,
  • jednostek organizacyjnych bez osobowości prawnej,
  • jednostek otrzymujących dotacje i subwencje od państwa,
  • przedstawicielstw i oddziałów firm zagranicznych.
https://omikrongroup.pl/wp-content/uploads/2022/05/9b6455571694401e1ecce340da781d72.jpg